Uitval gas, water, stroom

Uitval gas, water, stroom

Uitval gas, water, stroom

Uitval gas, water, stroom

We gebruiken dagelijks gas, water en stroom. Weet u wat u moet doen als één van deze voorzieningen voor een langere tijd uitvalt?

Gas

Als de druk van het gasnet volledig is weggevallen, kan het een lange tijd duren voordat dit weer is opgestart. U heeft geen warm water, kunt niet koken en de verwarming werkt niet. Dat kan voor een langere periode zeer vervelend zijn.

Wat kunt u doen bij uitval van gas?

  • Zorg dat u weet waar in uw huis de hoofdgaskraan zit en hoe u deze kunt afsluiten.
  • Zorg dat u weet welke apparaten in uw huis gas gebruiken en hoe u ze kunt afsluiten.

Op de website van de netbeheerders (Stedin en Liander) vindt u meer informatie over storingen en werkzaamheden aan het gasnet in regio Hollands Midden.

Water

We zijn gewend dat er schoon drinkwater uit de kraan komt. Maar drinkwater kan tijdelijk niet beschikbaar zijn door een leidingbreuk of niet drinkbaar zijn door verontreiniging. Ook werkzaamheden kunnen er voor zorgen dat u even geen drinkwater hebt.

Wat kunt u doen tijdens uitval van water?

  • Zorg dat u voldoende water voor drie dagen in huis hebt en een aantal lege, schone flessen of een jerrycan. Per persoon is er vier liter water per dag nodig.
  • Als het waterbedrijf werkzaamheden aankondigt, kunt u van tevoren uw bad of extra flessen met drinkwater vullen.

Op de website van het drinkwaterbedrijf (Dunea, Oasen en Pwn) vindt u meer informatie over storingen en werkzaamheden aan het waterleidingnetwerk in regio Hollands Midden.

Stroom

Stroom is vanzelfsprekend in ons dagelijks leven, we gebruiken het overal voor. Als de stroom langer uitvalt doen uw verwarming, het licht, elektrische ovens en gasplaten en betaalautomaten het niet meer. Door stroomuitval volgt de kans op uitval van telecommunicatie. Veel mensen hebben een smartphone, bankieren via internet, werken thuis, kijken naar digitale televisie en houden contact met familie en vrienden. Een leven zonder telecommunicatie is haast niet meer voor te stellen. Uitval van stroom beperkt u al snel in uw dagelijkse bezigheden.

Wat kunt u doen tijdens een stroomstoring?

  • U kunt een stroom- of gasstoring melden bij het gratis Nationaal Storingsnummer Stroom en Gas:
    0800-9009. Dat is 24 uur per dag beschikbaar.
  • Bent u afhankelijk of vindt u het belangrijk altijd over elektriciteit te beschikken? Dan kunt u
    overwegen een noodaggregaat aan te schaffen.
  • Laat uw koelkast en vriezer zo lang mogelijk gesloten. Haal de stekkers uit de stopcontacten.
    Dit voorkomt schade aan de apparaten op het moment dat de uitval is verholpen.

Op de website van de netbeheerders (Stedin en Liander) vindt u meer informatie over storingen
en werkzaamheden aan het elektriciteitsnet in Hollands Midden.

Bij een langere uitval van gas, water of stroom

  • Zorg dat u altijd genoeg spullen in huis hebt als u enige tijd zonder gas, water of stroom zit.
  • Bent u hulpbehoevend of kent u iemand die extra hulp nodig heeft? Maak afspraken met familie of buurtgenoten.

Valt gas, water of stroom voor een langere tijd uit, dan krijgt u informatie via het Twitteraccount @VRHM. Ook kunnen de crisiswebsite: hollandsmiddenveilig.nl en calamiteitenzender Omroep West
(89.3 FM) worden ingezet.